Preventel
Telecom--kredietcode

Telecom­kredietcode

Abonnement afsluiten bij een telecombedrijf

Abonnement afsluiten bij een telecombedrijf

Klanten kunnen een abonnement afsluiten bij een telecombedrijf voor de levering van telecommunicatiediensten, zoals het gebruik van een mobiele en/of vaste telefoon, internet- en TV-diensten. Voor deze abonnementen geldt een maandelijkse abonnementsvergoeding.

De mogelijkheid tot benodigde randapparatuur

Telecombedrijven bieden de mogelijkheid om ook de benodigde randapparatuur, zoals de mobiele telefoon, aan te schaffen en in maandelijkse termijnen af te betalen. Als dit in combinatie gebeurt met een telecomabonnement, wordt dit telecomkrediet genoemd.

Het kenmerk van telecomkrediet is dat de klant voor een maximaal bedrag van € 1.000 de aanschafprijs van een telefoon in maandelijkse termijnen kan aflossen. De maximale aflossingstermijn is 24 maanden. Het telecomkrediet wordt zonder rente en andere kosten verstrekt.

Kredietwaardigheids-toets afleggen

Om in aanmerking te komen voor een telecomkrediet, dient de klant een kredietwaardigheidstoets af te leggen. Het telecombedrijf vraagt in een digitale omgeving opgave te doen van het gezinsinkomen en woonlasten en of sprake is van kinderopvang en het bezit van een auto. Op basis van deze gegevens wordt bepaald of de klant in staat is het telecomkrediet te dragen. Telecomkredieten boven € 250 dienen te worden geregistreerd bij BKR. De wijze waarop telecomkrediet verantwoord wordt verstrekt en de kredietwaardigheidstoets is ingericht, is vastgelegd in de Telecomkredietcode met bijlage. Deze code is door de AFM erkend als minimale invulling van de open norm voor het verantwoord verstrekken van telecomkrediet.

Kredietwaardigheids-toets afleggen