Registratie van betalingsachterstanden
De deelnemende telecombedrijven registreren betalingsachterstanden van zowel particuliere als zakelijke klanten bij Preventel en raadplegen het registratiebestand alvorens zij nieuwe telecomdiensten aangaan met nieuwe klanten. Als de klant bij Preventel geregistreerd staat, kan de aanvraag voor de nieuwe telecomdienst worden geweigerd om het risico op wanbetaling te voorkomen. Zodra een klant zijn achterstallige rekeningen heeft betaald, wordt de registratie bij Preventel verwijderd. Het registratiebestand kan alleen worden geraadpleegd door de deelnemende telecombedrijven. De zorgvuldige omgang met persoonsgegevens is vastgelegd in de privacyverklaring van Preventel.
Telecomkredietcode
Preventel voorziet in een gedragscode voor het verantwoord aangaan van telecomkrediet, de Telecomkredietcode. Telecomkrediet voorziet in de mogelijkheid om een nieuwe telefoon in combinatie met een telecomabonnement in termijnen te betalen. Het telecomkrediet wordt zonder rente en andere kosten verstrekt voor een maximum bedrag van € 1.000 en een maximale terugbetaaltermijn van 24 maanden. Voor deze speciale vorm van krediet is de Telecomkredietcode opgesteld om invulling te geven aan de open norm voor verantwoorde kredietverstrekking. De code wordt door de AFM erkend als proportionele invulling van deze open norm voor verantwoorde kredietverstrekking.
Belangenbehartiging
Preventel treedt op als de belangenbehartiger voor de aanbieders van telecomkrediet. Telecomkredietaanbieders hebben een kredietvergunning op basis van de Wet financieel toezicht (Wft) en zijn gehouden aan de regels voor het verstrekken van verantwoord krediet, waaronder het raadplegen en registreren van kredietovereenkomsten bij Bureau Kredietregistratie (BKR). Preventel reageert op wet- en regelgeving en ondersteunt de aangesloten telecomaanbieders bij de naleving hiervan.